Ποιός ξέρει γιατί, σε τόσα χρόνια, μόνο ελάχιστες χώρες έβαλαν συστηματικά το σκάκι στα σχολεία;
Αυτό το πολύτιμο "εργαλείο" που μέσα από το παιγνίδι μπορεί να εισάγει το παιδί σε έννοιες που δεν μπορεί να συλλάβει με κανέναν άλλο τρόπο σε τόσο μικρή ηλικία.
Μια εξήγηση είναι ότι οι ενήλικες που δεν ξέρουν σκάκι το αντιμετωπίζουν με φόβο και δέος και δεν τολμούν να ασχοληθούν μ` αυτό. Πολλοί τρομάζουν με την ιδέα ότι θα πρέπει να "συναγωνιστούν" σ` 'ενα παιχνίδι που γι αυτούς είναι άμεσα συνδεδεμένο με την εξυπνάδα. Θεωρούν ότι αν χάσουν θα θεωρηθούν "χαζοί".
Στη χώρα μας, τα τελευταία χρόνια, το σχολικό σκάκι έχει πολύ μεγάλη αναπτυξή.Αυτό βέβαια δεν είναι τυχαίο.Το σύνολο των μελών του Δ.Σ. της ΕΣΟ συμφωνεί ότι το να μπει το σκάκι στα σχολεία πρέπει να είναι από τις κύριες προτεραιότητες της Ομοσπονδίας κι έχει γίνει πολύ δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση.
Από την άλλη μεριά οι διοικήσεις των συλλόγων έχουν αντιληφθεί ότι αν δεν δουλέψουν με τα παιδιά, αν δεν φτιάξουν "φυτώριο", οι σύλλογοί τους δεν μπορεί να έχουν μέλλον.
Πέρα όμως από το καλό των συλλόγων και του αθλήματος πρέπει να αναλογιστούμε, όσοι δουλεύμε με τα παιδιά και αγωνιζόμαστε για τη διάδοση του σκακιού στα σχολεία, ότι τα παιδιά {είτε μάθουν απλά σκάκι, είτε γίνουν πρωταθλητές} έχουν να "εισπράξουν" τόσα θετικά απ` αυτή την εμπειρία, ώστε αξίζει τον κόπο!
Γι αυτό η ευχή είναι να επιτευχθεί ο κύριος στόχος.Το σκάκι να μπει στα σχολεία σαν μάθημα κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες.Είναι βέβαιο ότι πολλά από τα παιδιά θα αγαπήσουν το σκάκι και έτσι θα θελήσουν ν` ασχοληθούν περισσότερες ώρες μ` αυτό, κάνοντας μαθήματα και εκτός ωραρίου, είτε στο σχολείο, είτε σε συλλόγους.
"Το σκάκι δεν είναι απλώς διασκέδαση", έγραφε το 1779 ο Βενιαμιν Φραγκλίνος."Αρκετές πολύτιμες ιδιότητες του μυαλού, χρήσιμες στην πορεία της ανθρώπινης ζωής, αποκτώνται και ενισχύονται απ` αυτό.Γιατί η ζωή είναι ένα είδος σκακιού".
Η ψυχαγωγική διάσταση του σκακιού είναι αυτή που το καθιστά επιτυχημένο εκπαιδευτικό εργαλείο, λέει ο Τιμ Ρέντμαν, γενικός γραμματέας της επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σκακιού {FIDE} που επιδιώκει να βάλει το σκάκι στα σχολεία."Όταν τα παιδιά μάθουν σκάκι, θέλουν να παίζουν το παιχνίδι αυτό χωρίς να συνειδητοποιούν πως μαθαίνουν ή πως το μυαλό τους αναπτύσσεται", λέει ο Ρέντμαν."Το σκάκι είναι ένα είδος αόρατης διδασκαλίας".
Μια πενταετής μελέτη που έγινε από τον Ρόμπερτ Φέργκιουσον στην Πενσιλβάνια στην αρχή της δεκαετίας του 1980 έδειξε πως η ικανότητα κριτικής σκέψης βελτιώθηκε κατά 17,3% σε μαθητές που παρακολουθούσαν μαθήματα σκακιού, σε σύγκριση με μόνο 4,56% στα παιδιά που δεν παρακολουθούσαν.Το 1996, μια έρευνα του Στιούαρτ Μαργκούλις, ψυχολόγου εξειδικευμένου σε εκπαιδευτικά θέματα, έδειξε πως το σκάκι βελτιώνει την ικανότητα των παιδιών να διαβάζουν.Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη στο πλαίσιο ενός προγράμματος που ονομάσθηκε "Σκάκι στα Σχολεία"
Τι προσφέρει το σκάκι στα παιδιά μας;
Προωθεί γενικές ιδιότητες όπως:
-Την καλιέργεια ηθικών αξιών {αποφασιστικότητα, επιμέλεια, τάξη, αυτοκριτική, αντικειμενικότητα}
-Την κοινωνική ένταξη {ομαδικότητα, ανάληψη ευθυνών, μετάδοση γνώσης και εμπειριών}
-Την ενίσχυση του αυτοελέγχου με αποτέλεσμα τον έλεγχο της επιθετικότητας και της διάσπασης της προσοχής.
Αλλά και ειδικές όπως:
-Την ανάπτυξη ορθολογικού τρόπου σκέψης
-Τη δημιουργική φαντασία, σε συνδυασμό με τρόπο ζωής ανοικτό σε κάθε είδους πολιτιστικά ερεθίσματα
-Την βελτίωση των μνημονικών ικανοτήτων
-Την διάρκεια της πνευματικής συγκέντρωσης και απόδοσης έργου
-Την κατανόηση και εξοικείωση με μεθοδικούς τρόπους συλλογισμού Αξίζει να αναφερθεί ότι σκακιστές - μαθητές, που πετυχαίνουν διακρίσεις στα Πανελλήνια Πρωταθλήματα, έχουν με βάση τον Νόμο τη μεγαλύτερη πριμοδότηση μορίων από κάθε άλλο αθλητή στις Πανελλήνιες Εξετάσεις {50%} για την εισαγωγή σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου