Σχολικό Σκάκι για την FIDE
ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙ
·
να γενικεύσει ένα ενδιαφέρον για το σκάκι ανάμεσα στους
νέους σαν έναν τύπο μορφωτικής κουλτούρας
· να χρησιμοποιήσει την μελέτη του σκακιού με την έννοια
της ανάπτυξης του μορφωτικού δυναμικού του ατόμου, αρχίζοντας από τον ερεθισμό
της συνδυαστικής σκέψης.
·
να επιβεβαιώσει ότι τα παιδιά του σχολείου αναπτύσσουν τη
βασική γνώση, ικανότητες και δεξιότητα που χρειάζεται για να πάρει μέρος στην
κοινωνική ζωή αργότερα.
·
να βοηθήσει ώστε να εδραιωθεί στη νεανική γνώση, οι
δεσμοί που ενώνουν το παιχνίδι του σκακιού και την καθημερινή ζωή - και τα δύο
ξεχωριστά αλλά και σαν μέρος της κοινωνίας.
·
να ενθαρρύνει την αφομοίωση των χαρακτηρισμάτων του
σκακιού από τους νέους, με την πίστη ότι αυτό θα προωθήσει την αρμονική
διανόηση και την ηθική και θυμική ανάπτυξη του ατόμου καθώς και την ικανότητά
του για ανεξάρτητη σκέψη και διαλογισμό.
·
να καθοδηγήσει τους νέους στην πρακτική του να λύνεις
προβλήματα μια και το να λύνεις προβλήματα, είναι ένας συνεχές γνώρισμα όλης της
μάθησης και τα παιδιά χρειάζονται να εκπαιδευτούν στην ανάλυση, στην ανάπτυξη
και στην αναγνώριση των εναλλακτικών λύσεων σε όλα τα επίπεδα,
περιλαμβάνονοντας και την καθημερινή ζωή.
·
να βοηθήσει τους νέους να αναπτύξουν μια ισορροπία στη συμπεριφοράς και τον χαρακτήρα τους.
·
να προωθήσει την ικανότητα του να κάνεις διάλογο μέσω της
ανάπτυξης του σκακιού
·
να αποδείξει ότι μαθαίνοντας μπορεί να
σημαίνει διασκέδαση
· να πετύχει μια ισορροπία στις ατομικές διαφορές.Η
ψυχιατρική θεωρία και επίσης και η εξάσκηση της τάξης ξεκαθαρίζουν ότι είναι
αδύνατο να κατατάξεις τα άτομα σε ένα μόνο σύνολο που ταιριάζει με συγκεκριμένα στερεότυπα.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΣΚΑΚΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ;
-ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΕΙΝΑΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ.
Είναι ένα χιλιόχρονο παιχνίδι που
παίζεται σ’ όλον τον κόσμο και που περιλαμβάνει μια μάζα από γνώση και εμπειρία
που έχει γίνει η κληρονομιά όλης της ανθρωπότητας.
Γιατί το σκάκι έχει μια μαθηματική βάση.
Τα μαθηματικά είναι το εργαλείο της επιστήμης, η γλώσσα της τεχνολογίας και της
οργανωμένης σκέψης.
Γιατί το σκάκι
αναπτύσσει συνδυασμένη ικανότητα, προσοχή, μνήμη, εξυπνάδα και ανάλυση- όλα
σημαντικά για την ανάπτυξη του ατόμου.
Γιατί εφαρμόζεται στην καθημερινή ζωή.
το σκάκι παρουσιάζει τους παίκτες του μ’ ένα μοντέλο που
δημιουργεί ηθικές αξίες.
Γιατί το σκάκι ενθαρρύνει την
αυτοεκτίμηση, τον υγιή διαγωνισμό και την ομαδική δουλειά.
Γιατί το σκάκι ενθαρρύνει την ασταμάτητη μελέτη και
προετοιμασία και αυτοεκτίμηση, σαν έναν τρόπο να πετύχει τους προκαθορισμένους
στόχους και για τον σκοπό της καλυτέρευσης του ατόμου.
Γιατί το σκάκι μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ελεύθερη ώρα του
παιδιού.
Γιατί η μελέτη και η εξάσκηση του σκακιού σε απορροφά και γι’
αυτό το λόγο είναι πάρα πολύ διασκεδαστικό.
Γιατί το σκάκι είναι μια πολυπρόσωπη δραστηριότητα που
προετοιμάζει το νέο για να παίξει το ρόλο του στην κοινωνία
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Πειράματα που έγιναν στους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρακολουθούσαν μαθήματα σκακιού έδειξαν ότι:
Τα παιδιά έχουν αναπτύξει μια σημαντική ικανότητα
για λογική σκέψη. Τα παιδιά στην συνδυαστική τους ανάπτυξη
έμαθαν να χειρίζονται καταστάσεις συγκεκριμένης λογικής από 9 έως 10 χρόνων και
αφηρημένης λογικής από 11 έως 12 χρόνων. Έχουν αποκτήσει όλες τις βασικές
συνδυαστικές σκέψεις και αρχίζουν να τις δένουν με άλλες. Έχουν αποκτήσει μια
κατανόηση της διάταξης και της σειράς, σε ότι έχει σχέση με τους αριθμούς.
Μπορούν να συγκεντρώσουν αντικείμενα σύμφωνα με τις σημαντικές ποιότητες,
σχηματίζοντας τάξεις και παραρτήματα των τάξεων και μπορούν να οργανώσουν
στοιχεία πάνω σε μια βάση μιας δοθείσης εναλλακτικής λύσης. Μπορούν να πετύχουν
βασικές μαθηματικές ασκήσεις, πρόσθεση, πολλαπλασιασμό κ.α. Αρχίζουν να
δημιουργούν λογικές σκέψεις για το χώρο και το χρόνο. Καταλαβαίνουν την ιδέα
της γραμμής, του μήκους και της απόστασης. Μπορούν να καταλάβουν την προοπτική
και να εδραιώσουν σχέσεις χώρου. Μπορούν να αναπτύξουν μια μεγαλύτερη ικανότητα
υπακοής και να δεχτούν τους κανόνες. Αρχίζουν να αναπτύσσουν ηθική και
διανοητική αυτονομία, μια σκέψη για ισορροπημένα επιχειρήματα και δυνατότερη
έλξη στις αξίες του αμοιβαίου σεβασμού.
Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ
Πολλές αναφορές σχετικά με την επίδραση
του σκακιού στα σχολεία έχουν αποδείξει ότι μαθαίνοντας σκάκι, όχι μόνον
προωθεί ό,τι έχει σχέση με τις προσωπικές αξίες του ατόμου αλλά επίσης βοηθά να
λυθούν προβλήματα ομάδας και συμπεριφοράς. Αυτό το είπε ο Μπραντ το 1981 στη
μελέτη του πάνω στα αποτελέσματα του σκακιού στα σχολεία.
Σε μια σχολική επίδειξη, ο Φέργκιουσον
το 1983 με αμερικανούς μαθητές της έβδομης και της όγδοης τάξης για 5 χρόνια
[από το 1979 ] τους δίδαξε αρκετά θέματα σχεδιασμένα να αναπτύξουν την κριτική
σκέψη που περιλάμβαναν : μέλλον- πρόβλημα- λύση, την χρήση των κομπιούτερ για να
βρούνε απαντήσεις στα ερωτήματα, την ανεξάρτητη μελέτη, το δημιουργικό
γράψιμο, το σκάκι κ.α. χρησιμοποιώντας τη wátson- glazer μέθοδο για την
ανάπτυξη της κριτικής σκέψης , ήταν ικανός να δείξει ότι το σκάκι είχε την πιο
αποφασιστική επίδραση απ’ όλα στο να αναπτύσσει την ικανότητα για κριτική
σκέψη. Τα αποτελέσματά του έδειξαν πραγματικά
μια17% καλυτέρευση από το σκάκι σε σύγκριση με μόνον ένα 4% από άλλες
μεθόδους.
Ο
Cristiansen το 1981,ανέφερε ότι μετά 2 χρόνια πειραματικής
δουλειάς σε γκρουπ Βέλγων παιδιών ηλικίας 10 έως 11 χρόνων στην πανεπιστημιακή
σχολή των παιδαγωγικών επιστημών στο Κεντ, είχε τα καλύτερα αποτελέσματα από το
γκρουπ που διδάχτηκε σκάκι και την απόδειξη ότι αυτό το γκρουπ είχε υψηλότερη
βελτίωση σε γενικές υποχρεώσεις του σχολείου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου